G. Washington az instant kávé feltalálója?

G. Washington az instant kávé feltalálója?

Evidens, hogy már sok éve őrizgetünk instant kávét a polcainkon, arra a végső esetre, ha a valódi feketénk elfogyna. De tudtátok, hogy valójában ki találta fel? Hát George Washington!

Látjuk magunk előtt, ahogy Washington egy szál pislákoló gyertya mellett az amerikaiak alkotmányát körmöli egy álmos hajnalon? Másnap reggel van a határidő, ő pedig még sehol sem tart. Őrölt kávészemeket tart egy pohárban az íróasztalán, hogy az illatától éberebb legyen, de ahogy álmosan botorkál az asztala felé véletlenül beleönt egy kis tejport és forró vizet a bögréjébe. Ekkor félretolva az Alkotmányt, George Washington megissza a világ első instant kávéját! Bármilyen jól hangzik, nem így találta fel Mr Washington az azonnal oldódó kávéport és később nem is ő lett Amerika első elnöke.

A másik George Washington

George Constant Louis Washington belga származású amerikai feltaláló és üzletember volt. 1909 környékén a kávédara leülepedése keltett ihletet benne, hogyan is kellene megalkotnia az azonnal oldódó kávéport. Üzleti érzéke nem hagyta cserben: elindította élete legjobb bizniszét. Nem aprózta el a dolgot, a kereskedői éne azonnal előtört, mert egy egész manufaktúrát a kávépor köré épített és belekezdett a z instant kávé tömegtermelésébe.

 

Egy csésze George

Az első világháború idején, Washington az egyik legnagyobb beszállítójává vált a hadseregnek. A katonák imádták a szinte azonnal elkészíthető kávét. Bár az ízével nem voltak megelégedve, de a nehéz időkben ezzel mit sem törődtek. Egy csésze/egy kanál George-nak nevezték el ezt a nyalánkságot. A katonai felszerelés kötelező részévé vált 7 gramm instant kávé. A katonai bázisok a legnagyobb megrendelőivé váltak George legsikeresebb befektetésének. A II. világháború alatt azonban megjelent a konkurencia: a Nescafé, ami igyekezett felvenni a harcot a porkávé piacán.

 

Washington nem csak a termelésbe és az előállításba fektetett vagyonokat, de sikeres marketinget is kreált az instant kávéja köré: rádiók és újságok ezrei reklámozták a termékét. Úgy hirdették több a koffein tartalom benne, mint a normál espressokban és sokkal inkább egészségesebb. 50 évet kellett várni arra, hogy valójában ezek a tévhitek elbukjanak, és végre elkészüljenek a finomabb ízű instant kávéporok. A Sherlock Holmes kalandjai rádiójáték előtt Dr. Watson jelentkezett be minden alkalommal és egy jó csésze Washingtonra invitálta meg a kedves hallgatókat.

A reklámgépezet szinte megállíthatatlan vált: jobbnál jobb poénok születtek arra, hogy már egy férfi is képes egy perc alatt szuper kávét készíteni! És még büszkék is voltak rá..

1970-re azonban a világszerte ismert brandet és céget felvásárolta a Coca-Cola Company, így Washington népszerű, de rossz ízű instant kávéjának ideje leáldozott.

Szerző: Horváth Dalma

Képek forrása: www.bigstockphoto.com