03 máj 5 TÉNY, AMIT BIZTOSAN NEM TUDTÁL A CIPŐKRŐL
CIPŐKRŐL VAGY JÓT, VAGY…
A cipő rendkívül fontos és meghatározó része öltözködésünknek. Túl az egészségügyi és kényelmi szempontokon, olyan vonzerővel bír, amit sokszor meg sem tudunk magyarázni.
Csupán félre biccentjük fejünket, behunyjuk a szemünket, és egy félmosollyal a szánk szegletében hagyjuk, hogy beszélgetőpartnerünk a feltett kérdését illetően hadd gondoljon azt, amit csak akar. Mert hisszük, hogy a száztízedik megvásárolt pár cipő után nincsenek szavak, melyek magyarázattal bírnának cipő-fétisünkre. Hogy is várhatnánk el bárkitől, hogy megértse – természetesen tudományos alapokon nyugvó – topánok iránti rajongásunkat. Ha mégis szeretnénk alátámasztani vágyódásunkat, vagy akár csak elterelni a témát, íme néhány érdekesség a lábbelik varázslatos világából.
Photo by Pexels
A FÉRFIAK MEGELŐZTÉK A NŐKET
Érdemes ezzel kezdenünk a kortes beszédet, ugyanis lehet, ezzel az információval csírájában el is fojtjuk a beszélgetést. A 10. században a lovagláshoz használt csizmákat sarkakkal látták el, hogy a lovasok lába – férfiaké természetesen – ne csússzon ki a kengyelből, így könnyebben nyeregben maradhassanak. (Ez megmagyarázza, miért nem halt még ki a cowboy-csizma.) A ló birtoklása az arisztokrácia kiváltsága volt, ami egyben meghatározta a társadalmi pozíciót, vagyis gazdagságot jelentett. Miután egy nemes több pár csizmával is rendelkezett, nőként ugyanúgy feltehetjük a kérdést: A férfiaknak miért volt szükségük ennyi magas sarkúra?
PLATFORM – A SZÍNÉSZEK TOPÁNJA
A platform, vagyis magasított talpú cipő bár vissza-visszatér a dizájnerek polcaira, szintén nem újkeletű divat. Az ókori görög színészek már annak idején is hordták az előadások ideje alatt, hogy a teátrum távolabb ülő nézői is jól láthassák alakításukat. A platform cipővel kapcsolatban megoszlanak a vélemények, és bár nyárról-nyárra felüti fejét a trend, meg kell hagyni, hogy talpkialakítása miatt úgy emeli előnyös formába viselőjének csodás lábait, hogy eközben a lábfejet is kellően kíméli. Arról nem beszélve, hogy egyik másik platformtopán tényleg borzasztóan dögös.
Photo by Erriko Boccia on Unsplash
SNEAKER – A „SETTENKEDŐ”
Az 1800-as években a vulkanizált gumitalpú cipők a helytelen anyagösszetétel miatt túlzottan kemények és rugalmatlanok voltak, a cipők talpa sokszor megrepedt, eltört. A napjainkban óriási népszerűségnek örvendő sneakert, vagyis „settenkedőt” 1917-ben dobták piacra, aminek megreformált talpszerkezete már annyira rugalmas volt, hogy szinte teljesen hangtalanul lehetett benne osonni. Ezért kapta az elnevezést is, mi pedig kedvünkre variálhatjuk különböző outfitjeinkhez.
Photo by Sebastian Pociecha on Unsplash
LOUBOUTIN PIROS TALPÚ TOPÁNJAI
A vitathatatlanul csábító, kívül tűzpiros talpú topánt Hamupipőke is megirigyelné! Nem véletlen, hogy a közösségi média fotói között oly gyakran kerül szemünk elé, tovább forrósítva ezzel cipők iránti vágyunkat. És hogy honnan jött az ihlet? Louboutin szeretett volna néhány cipőt készíteni Andy Warhol „Flower”-s témájú képeinek ihletéséből. Amikor a prototípusok megérkeztek, valahogy mégsem jött a mindent elsöprő érzés; hiányzott belőlük a tűz és az erő. A tervező ekkor körülnézett, és meglátta, amint az asszisztense éppen csillogó piros színnel lakkozza körmeit. Ekkor ütött be a bomba ötlet, elkobozta asszisztensének körömlakkját, és a fekete talpakat izzó vörösre festette át.
Photo by Tumblr
A CIPŐ BEFOLYÁSOLJA A BANKSZÁMLÁT
Amikor gardróbunk előtt állva minden reggel – vagy akár többször egy nap – feltesszük az eleminek számító „Mit vegyek fel?” kérdést, tesszük ezt azért, mert az öltözködés nemcsak hangulatunkat befolyásolja, de hatással van jövedelmünkre is. Egy 2013-as kutatás során azt vizsgálták, hogy a cipők milyen mértékben befolyásolják bevételeinket. 6750 nő bevonásával igencsak megdöbbentő eredmény született: a tesztet elvégző nők 71%-a, akik sosem hordanak magas sarkú cipőt, évente kb. 40 000 dollárt visznek haza. Az a 21% viszont, aki minden áldott nap magas sarkú cipőbe bújtatott lábbal tipeg a munkahelyére és állja rendíthetetlenül a sarat, 150 000 dollárt keres éves viszonylatban, lássuk be, jól megérdemelten. Na pontosan ezért ácsorgunk minden reggel mély áhítattal a gardrób előtt. Valójában nem is azon gondolkodunk, hogy miben lépjünk az utcára, hanem hogy milyen újabb mesés darabokba fektessük a cipőink által generált többletbevételt.
AUDREY HEPBURN ÉS A LOAFER
Audrey Hepburn gyakorlatilag a kertkaput is magára vehette volna, abban is a világ egyik leggyönyörűbb nője lett volna. Szépsége és tehetsége megkérdőjelezhetetlen, az a fajta zsenialitás pedig, amivel öltözékét összeállította, tovább emeli szemünkben nagyságát. A loafer is csupán addig volt a férfiak lábbelije, míg Audrey Hepburn a „Funny Face” forgatásán 1957-ben a táncos jelenethez magára nem kapta Ferragamo fekete bőrből készült férfi cipőjét. Igaz, akkoriban úgy festett, mint egy bohém könyvesbolt eladó, de ma már mi is nagy előszeretettel viseljük ezt a fazont, hiszen nemcsak kényelmes, de egy jól felhajtott chino nadrágnak is pompás kiegészítője a mindennapokban. És egyáltalán. Audrey Hepburn hozta nekünk divatba.
Photo by Glamour.com
Szerző: Eat, Move & Smile
Cover photo by Pexels
Hello Kedves Olvasó! Ha tetszett a cikk, annak szívből örülök! Ha szívesen felhasználnád, kérlek, tedd azt jogszerűen. Mit is jelent mindez? A cikk teljes tartalma szerzői jogvédelem alatt áll, miszerint annak bármiféle felhasználásához a szerző, vagyis az én írásbeli engedélyem szükséges. Tegyük szebbé a világot! Köszönöm, hogy jó fej vagy!